Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri koordinoi järjestöjen ja yhdistysten yhteistä kannanottoa niin kutsuttua metsärataa vastaan. Asia on maakunnan elinvoimalle tärkeä ja ulottaa lonkeronsa Forssan seudulle saakka, jonka vuoksi Lounais-Hämeen Vihreät päättivät olla mukana kannanotossa.
Suomirata Oy:n Helsinki-Tampere oikorataa suunnitellaan nykyisen pääradan länsipuolelle. Sen sijaan, että jo valmiiksi toimivan joukkoliikenteen äärellä oleville rakennettaisiin kallis ja hyödyiltään melko vähäinen tunnin juna kutsumanimensä mukaisesti keskelle metsää, kannatamme nykyisten raideyhteyksien vahvistamista. Luonnonsuojelupiiri luettelee kannanotossaan lukuisia oikoradasta koituvia haittavaikutuksia luonnolle, joita ei nähdäkseni voida näin mittavassa infrahankkeessa ohittaa.
Meille lounaishämäläisille vihreille Humppilan juna-aseman toiminnan turvaaminen on sydämen asia. Haluamme lisäksi parantaa bussiyhteyksiä ja matkaketjuja niin lähikaupunkien suuntaan kuin seutukunnan sisällä. Myös kestävälle autoilulle tulee luoda edellytyksiä – esimerkiksi biokaasu tarjoaa seudullemme uudenlaisia kestävän liikkumisen ja kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan mahdollisuuksia.
Usein liikennekeskustelussa kävelyn ja pyöräilyn edistäminen jää valitettavan vähälle huomiolle. Sen merkitystä ei ole syytä kuitenkaan vähätellä, sillä lihasvoimin kuljetuista matkoista kiittää niin kansanterveys kuin ilmasto. Kestävän liikkumisen mahdollistaminen yhä useammalle on Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisen edellytys ja toimia tarvitaan myös suurimpien kaupunkien ulkopuolella.
Maija Kranni
Lounais-Hämeen Vihreiden puheenjohtaja ja eduskuntavaaliehdokas